jordnötskladdkaka i repris...


I förrgår slängde jag ihop denna kaloribomb som jag
visade tidigare. För er som skulle vilja trösta er med
en av de godaste kakorna som jag smakat i höst så
kommer receptet här...



Ingredienser:
150 g smör
2 dl strösocker
3 ägg
3½ dl vetemjöl
1 dl kakao
1 förpackning (78 g) kolafyllda chokladbitar t ex Center från Cloetta

Topping:
200 g choklad
2 dl salta jordnötter.

Gör såhär:
Smörj en form med löstagbar kant ca 22 cm i diameter. Smält smöret. Vispa ihop socker och ägg lätt. Blanda ihop mjöl och kakao och vispa ner det i äggsmeten tillsammans med smöret. Häll smeten i formen. Tryck ner Centerbitarna i smeten och grädda i mitten av ugnen 200 grader i cirka 12 minuter. Låt den svalna och lossa sedan kanten.

Smält chokladen till toppingen försiktigt i ett vattenbad. Rör ner nötterna och bred blandningen över kakan. Låt stelna i kylen!


/Ulrika


Kommentarer
Postat av: Marie

TACK!!



Den ser farligt god ut och nu när jag fått receptet måste den provas till helgen!



kram

2010-08-17 @ 19:39:15
URL: http://sjovreten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0