som ett virrvarv....

Springer runt här hemma och är lite smått förvirrad. Jag har nog packat upp och packat om tre gånger hittills. Går igenom mina listor om och om igen, funderar på om det är något jag glömt och så vidare. Tidigare idag var vi i alla fall iväg och tog vår andra twinrixspruta, så den kan vi bocka av från min lista. Men man brukar väl säga att så länge man har biljetter, pass och pengar med sej så löser sej resten =)

Nu är i alla fall magen mätt efter en hemmagjord pizza med pepparsalami och paprika. Snart blir det att åka och lämna Falcon. Det känns lite konstigt att lämna honom i två veckor. Han är ju vår lilla bebis, men han kommer nog ha det himla bra i ett stort hus med sin gammelhusse och gammelmatte.

Har packat ned massa godsaker till honom. Sen vet jag att gammelhusse tycker om att åka skidor, så sele med tillbehör är också nedpackade.

Det är i alla fall mycket att tänka på nu...men som vi har längtat. Vi spenderar sällan pengar på oss själva och har verkligen inte gjort annat än att "snåla" i fem år, så den här resan är vi tametusan värda!

Imorgon klockan 11:20 går planet från Luleå till Stocholm och då tar vår lilla resa sin början. Vi får väl se om det blir några korta inlägg när vi är där borta. Vi har bestämt att inte ta med oss någon dator, dom får vi ändå nog av när vi är hemma. Så det här kan minsann vara sista inlägget innan avfärd.

Hoppas alla läsare hänger kvar när vi kommer hem den 1 februari! Då blir det förhoppningsvis massvis med härliga bilder =)

imorgon bär det iväg...

Idag står inte speciellt mycket att göra på listan. Men när R har skrivit sin tenta åker vi iväg för att ta oss twinrixspruta nummer två, sen bär det iväg till svärmor och svärfar för att lämna våran mysvovve där under vår lilla tripp. Idag stryker jag solningen från programmet, fick nog lite för mycket av det goda under gårdagen...R likställde mitt ansikte med en kräfta igår =)

När vi väl kommer hem ska vi färdigställa packningen, vilket innebär att jag kommer måsta rensa en hel del i min del av packningen =)

Imorgon bär det av till huvudstaden för en natt och sen sätter vi oss på flyget tidigt på söndagmorgon till Thailand, inte alls länge kvar nu *pirr pirr*

/Björken

med tankarna i Thailand...

Har sedan en månad tillbaka försökt läsa lite om vad man kan aktivera sej med när man är främts i Phuket och i Krabi och det finns givetvis ganska mycket att göra men jag har valt ut lite grejjer som både jag och R skulle uppskatta att göra...

ATT GÖRA I PHUKET

Stränder i phuket:
-panwahalvön på phukets sydöstra sidan
-paradise beach

Utflykter i phuket:
-phiphi-öarna/maya bay
-storviltsfiske

-besöka flytande by, koh paniy i phang nga-viken
-thaiboxning

-poda island
-phi phi öarna
-koh hai

Vi får väl se vad vi hinner med =) Vi måste ju hinna ha semester också =)

Har plockat ihop de kläder som vi kan tänka att ha med oss under dagen, men som alltid packar man alldeles för mycket. Eftersom att tvättservice är så pass billigt där nere har vi funderat på att halvera packningen för att efter halva tiden tvätta allt men vi får se. Har ju hela morgondagen på mej att fundera =)

Nu närmar vi oss med stormsteg =)

vårfint...

tulpaner från ICA, 98 kr för 2 förpackningar...

äppelgröna kuddar från IKEA...

Har spenderat någon timma till att plocka bort småsaker som ligger spridda överallt och svept av med dammsugaren. Tänkte att jag väntar med att moppa golven tills de små har åkt härifrån. Min erfarenhet är nämligen att det gryllas lite ibland =)

/Björken

Ps. Jag vet att tavlan i mitten hänger snett men den är redan åtgärdad orkade bara inte ställa mej upp och ta en ny bild =)

torsdag idag...

Min checklist för denna torsdag har varit följande...

-besök till kiropraktiker
-bjuda syster med familj på middag
-fixa räkningarna
-tvätta

Har redan hunnit massor denna torsdag, nu väntar bara bus och lek med mina syskonbarn =)

nya tapeter på gång...

Planen för dagen var att sola och att hämta ut tapeter. Vid ettiden knatade jag in till centrum för att hälsa på tant doktorn. Efteråt gick jag och beställde de tapeter vi ska ha i de båda sovrummen. När jag senare träffade R på skolan kom vi överens att vi ska använda sista delen av tapetfonden till att låta målare tapetsera hemma hos oss. R och jag har väl kommit överens om att tålamod till tapetsering är en av R:s sämre sidor =) Därför blir det att knata tillbaka till bostadsföretaget imorgon för att lämna in en beställning för att slippa tapetsera själva.

Både i solariet -som för övrigt har blivit svindyrt- och på promenaden hem slog tanken mej mer än en gång att vi skulle låta dom tapetsera när vi ändå är borta, men det är nog bäst om man håller ett öga på gubbarna...så tapetseringen får ske den vecka vi kommer hem eller när dom har tid, känner inte till hur lång väntetid det är men det återstår att se =) Det blir i alla fall vitt i båda rum så kan jag piffa med kuddar och annat smått och gott =) Jag vill ha luft och ljus denna vår och sommar...

Bild: Sköna Hem

Det ska bli så himla skönt när jag kan känna att jag trivs i lägenheten och inte bara vill stänga dörrarna överallt...det artar sej med andra ord =)

Bäst att ta tag i diskberget nu så jag slipper stressa imorgon...den här björkens liv är så händelserikt så =)

sony walkman...

Idag blev det inköp av en mp3-spelare. Vi gick in för att vi ville köpa en Ipod men nackdelarna var fler, man kan bland annat bara ladda in musik från en dator, så väljer man att köpa ny dator kan man inte ladda Ipoden med ny musik eller vad man nu väljer att ha på den. Därför valde vi denna Sony...

Totala kostnade för mp3-spelaren, extern laddare och ett y-uttag blev 1100 kr ungefär. Som hittat =)

tummen upp...

Har precis kommit tillbaka efter mitt besök hos tant doktor. För en gång skull så fick jag en bra läkare, tror jag. Efter någon minuts undersökning tog läkaren beslutet att spruta in kortison i ländryggen på mej. Frågade henne vad kortisonet har för effekt men svaret var mycket diffust. Kortisonet verkar tydligen olika på olika människor, men hon sa att hon ville ge mej det för att hon trodde att jag kunde ha en inflammation i ryggen så jag hoppas verkligen att det blir bra nu.

Hon skrev även ut starkare värktabletter och muskelavslappnande åt mej så nu ska jag väl inte behöva oroa mej för flygresan. Kvarstår mina problem sen skulle jag ta kontakt med henne.

Fick mej ett gratis besök till kiropraktikern imorgon eftersom att jag fått sånna himla besvär, så nu kommer jag vara redo för bergsklättringen till tigertemplet =)

bra start på dagen...

Nu är tid till tant doktor bokad för dagen och tid till kiropraktor bokad för morgondagen. Hoppas verkligen att det ska lösa sej nu *håller tummar och tår*

Fick gjort allt jag hade planerat under gårdagen förutom solandet, men det tar vi idag när jag varit till doktorn =)

Har vaknat i bra tid denna morgon, redan halv åtta sköt jag upp ur sängen för att kunna bli återuppringd så fort som möjligt av vårdcentralen. Nu väntar frukost och sen en kortare promenad med bjärv =)

valnötsbröd...

Detta fantastiskt goda bröd har jag bakat under dagen, jag använde mej av vetemjöl med fullkorn istället för vanligt...

Bild: recept.nu

1 liter vatten
2 pkt torrjäst
1,5 kg mjöl
1 tsk salt
1 msk socker
2 msk olja
valnötter

Värm vattnet till 37 grader och lös upp torrjästen. Blanda i de andra ingredienserna och arbeta till en smidig deg. Jäs övertäckt med duk i cirka 30 minuter. Knåda degen lätt på mjölat bakbord och forma till bullar som får jäsa igen i ca 30 minuter på smorda plåtar under duk. Sätt ugnen på 225 grader efter halva jästiden. Grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter. Låt kallna på galler under bakduk

Receptet kommer från recept.nu

12 januari...

Dagen började som sagt inte på bästa möjliga vis men det blir vad man gör det till som man brukar säga. Idag hade jag och Falcon den bästa promenaden någonsin. Han var så himla duktig och lydde sin matte till 95procent =)

Men nu är det bäst att sätta igång med dagen så att jag hinner med det jag satt upp för denna tisdag 12 januari...

Brödet
som jag skulle baka igår står just nu på jäsning, när det är klart bär det av en sväng in till stan för att köpa lite småsaker till vår lilla resa och växla lite pengar om jag inte bestämmer mej för att göra det på Arlanda. Var på H&M igår och köpte upp ungefär två tredjedelar av det presentkort jag fick i julklapp, men dom hade inte allt där jag var. Passar ju utmärkt att jag ska in till stan idag, där brukar dom ha det mesta =)
Måste även ta mej ett besök på apoteket, skavsårplåster Compeed och värktabletter är ett måste när man är utomlands. Får se om jag tar mej tid att titta in i mina andra favoritbutiker också =)

I dessa dagar är det tentaperiod vid LTU, så när R har pluggat färdigt för idag ska vi ta oss en promenad för att sola våra alltför vita kroppar, trots alla skriverier om hudcancer. Men frågan är ju vad man INTE kan få cancer av nu för tiden?

bitter?

Min rygg har bara blivit sämre och sämre, och min oro för Thailandsresan är verkligen stor nu. Fattar inte hur jag ska klara av flygresan eller att traska omkring över huvud taget där borta. Mitt förtroende för läkare är inte det bästa sen några år tillbaka, men efter lite påtryckningar under middagen igår så lovade jag både min mor och min sambo att jag skulle ringa idag. I telefonen säger sköterskan att det inte finns några tider under dagen och inte resten av veckan heller som jag förstod det, endast akuta tider. Trots att jag knappt kan promenera eller stå utan måste ligga dagarna i ända så bedöms inte mitt ärende akut eftersom att jag inte har andningssvårigheter...*suck*. Den fina svenska sjukvården, vad skulle vi göra utan den?

Nåja, får väl testa imorgon också?

veckoplanering...

-bjuda syster med familj på middag
-fixa räkningarna

Fredag:
-skjutsa Falcon till svärmor och svärfar
-ta twinrixsspruta nummer två
-städa
-PACKA

Som ni ser så har jag verkligen fullt upp, hårt liv att vara arbetslös =)

nedräkningen har börjat...

Om exakt en vecka så är vi där. Vi tar nog förmodligen igen oss lite efter en lång natt med flyg, transfer och övrigt fixande. Vi åker ner till Stockholm redan på lördag förmiddag eftersom att flygen inte passar ihop annars.

Jag har i alla fall två saker står högst upp på min lista när vi kommer dit..

#1 - Vaxa benen =)
#2 - Fotvård

Jag har valt att varken gå på fotvårdsbehandling eller att vaxa benen här hemma innan resan eftersom att det är så pass mycket billigare när man är där borta =)

Bild: Google

Igår satte jag mej ner och funderade på vad vi måste hinna med i veckan. Har rredan kunnat bocka av två punkter på listan, men mycket mer återstår. Måste säga att det just nu är ganska skönt att jag inte har något jobb denna vecka, men när jag kommer hem för erbjudandena gärna strömma in =)

Nu ska jag hoppa in i duschen och sen iväg en sväng och handla...

/Björken

skidor för hela slanten...

Har tidigare varit ut på promenad med "bjärven". Helt ofattbart att temperaturen kan stiga med dryga 20 grader på bara några få timmar. Igår bylsade jag på mej täckisar och skoterskor för att inte förfrysa mina tår ytterligare, idag tog jag bara på överdragsbyxor på vår lilla promenad. Skulle jag få bestämma själv skulle temperaturen ligga på mellan 2 minus och 10 minus resten av vintern. Optimalt på alla sätt och vis =)

Nu sitter jag i alla fall bänkad framför Tv:n. Hur ska jag hinna med något när det är skidor hela dagen. Tour de Ski börjar på en liten stund så jag får väl ta och utnyttja tiden maximalt =)

Längtar tills jag, R och Falcon kan vara ute på isen och åka skidor, kunna stanna till, göra upp en eld och äta smörgås, dricka varm choklad och grilla korv =)

Hoppas att er dag blir bra!

hamnat i väggordsträsket...

Nu har jag också hamnat i väggordsträsket, bättre sent än aldrig brukar man väl säga =) Kanske detta skulle vara något?

eller,

men jag skulle ju kunna skapa vårt eget väggord också? Nu ska jag avnjuta ännu en kopp med te! I hope your dreams will come true too...

planering för veckan...

Dagen har gått i städandets tecken. Julen är slut för denna gång och allt är fint nedpackat i kartongerna på nytt =) Nu saknas bara lite smågrejjer för att uppfylla min vision för detta 2010. Men det får bli efter vår tripp. Måste dock fixa nya blommor till köket och sovrummet så det blir en bra utflykt för morgondagen. Ska även köpa med mej en bukett med vita tulpaner...

Bild: Google (EuroFlorist)

Min plan för veckan som kommer bli i alla fall att måla färdigt möblerna som jag inte hann med innan julstöket (det blev ju att jag började måla lite annat också) samt att hämta ut tapeterna för sovrummen. Jag har bestämt mej för för att det blir vita tapeter. En bra grund är A och O, och inte bara enligt mej men också enligt sköna hems senaste nummer =) Sen kan jag låta kreativiteten flöda =)

mp3-spelare...

Ibland önskar jag att man bara kunde välja mellan A eller B. Livet vore mycket enklare då =)

MP3-spelare från Clas Ohlson, 499:-

Apple Ipod från Elgiganten, 548 :-

Apple Ipod från Elgiganten, 1337:-

Förra veckan började vi fundera på ifall vi skulle köpa en mp3-spelare att ha med oss på vår resa, så att man kan tanka in både ljudböcker och musik. Vi var in på Clase förra veckan och hittade en lite billigare mp3-spelare, fördelen med den spelaren var att det fanns uttag för dubbla hörlurar så vi båda kan skärma av omgivningen både på planet och väl framme i Thailand. Sen så finns ju givetvis dessa Ipod, frågan är dock om det är värt att lägga ner en tusenlapp extra eller om det faktiskt duger med den från Clase? Frågan är om vi använder den över huvud taget när vi kommer hem eftersom att vi båda använder mobilerna som mp3-spelare här hemma...

vision våren 2010...

SOVRUMMET

Taklampa Jotex 299:-

Överkast Hemtex 499:-

VARDAGSRUMMET

Rullgardin IKEA fr. 179:-

Matta Rusta fr. 499:-

/Björken

idag hälsar vi solen välkommen fram...

Idag trotsade jag och Falcon kylan för att komma ut på en lite längre promenad. Det är verkligen vackert ute när solen äntligen visar sej! Hela 32 minus hade vi igår, idag ligger temperaturen kring 27 minus, men man känner stor skillnad...vi traskade i alla fall upp på berget och genom skogen, har nog hittat min favoritväg...

Så länge man tillämpar lager-på-lager-metoden klarar man sej gott och väl, speciellt om man rör på sej samtidigt =) Till och med Falcon trippar omkring med små skor på tassarna eftersom att han tycker att det är så kallt ute (men han tycker inte om dom alls, igår skällde han åt dom i säkert en halv kilometer).

När vi kom in genom dörren hade dragkedjan på jackan frysit fast från det att man andas...då är det kallt =)

skummande bad...

Efter utrensningen igår tyckte jag att jag var värd ett skummande bad med en doft av röda bär och med levande ljus...

Tappade upp vatten med mitt nya badskum som jag fick av R:s syster med familj....

Tror nästan att det för bli en repris även denna kyliga dag...

rensning...

Förmiddagen har åter igen gått till att surfa runt för att göra vår semester till den bästa möjliga vilket alltid är mitt mål med resor. Jag vill hinna uppleva så mycket som möjligt när jag är och reser men det får dock inte gå till överdrift så att man är trött när man kommer hem =)

Eftermiddagen å andra sidan har bestått i att rensa ut i min garderob. Senast jag rensade i R:s garderob rensade jag bort lite väl mycket så när R behövde något fanns det inte kvar =) Då var det någon som var kritisk. Så därför får han sköta det där själv!

På sängen i vårt gästrum ligger det ett berg av kläder från rensningen nu. Hade verkligen behövat en sopsäck så jag hade kunnat bli av med allt direkt. Får ta och köpa med mej det hem imorgon när jag ändå ska iväg för att fylla på lite grann i kylen. Härnäst ska jag ta tag i badrummet, förstår inte varför man sparar på all möjlig skit...

Kanske The Break-Up är något att bänka sej framför senare?

våra första nätter...

Nämnde ju tidigare att vi var till M och A på ett litet kalas igår. Dom kom hem från Thailand i söndags och hade massa tips till oss. Bland annat så hade dom hittat en "egen chaufför" när dom var där nere som hade bra priser. Så nu har vi ett telefonnummer att ringa för att få transport från flygplatsen om det skulle falla sej som så att vi inte tar oss därifrån =)

När vi kom hem från kalaset tog jag mej en kopp te medan R tog sej en whisky för att värma oss i kylan. Sedan mös vi hela kvällen i soffan tittandes på tv varvat med att leta hotellet som uppfyller våra önskemål. Vi insåg också att vi ville höja budgeten för boende. Så nu har vi äntligen bokat våra första nätter i Thailand. Det pirrar nästan, för det närmar sej ju =)

vårt vrålåk...

Igår trotsade jag och R kylan och körde hemåt för att gratulera R:s bror och fru eftersom att de fyllt år här i dagarna...

Vad menar jag då med att trotsa kylan i bilen, jo, vi sålde ju vår förra "fungerande" bil i höstas eftersom att vi skulle köpa oss en XC70, som det nu är bestämt. Det där köpet dröjer dock, varför vet jag egentligen inte! För att inte vara utan bil så köpte vi ett riktigt vrålåk, en gammelsaab.

Måste säga att den har fungerat riktigt bra men för 3500 kr får man ju inte en tipptoppbil direkt =) Hursomhelst har vi under julhelgen upptäckt att värmen inte fungerar, dvs. det blåser varmluft på R som alltid kör och kalluft på mej som sitter på passagerarsidan. Men jag överlever =)

kallt idag...

Nä, det är svinkallt idag. Närmare bestämt - 31 grader därute. Själv sitter jag uppkrupen i soffan med filten virad omkring mej och ojjar mej för att jag någonsin skaffade hund. Men det är bara bita i det sura äpplet och bylsa på sej hela eskimådräkten. Idag tror jag minsann att det blir att ta på sej skoterskorna =)

Enligt prognosen ska det vara kallare idag och imorgon och sen ska det bli kring 20 grader varmare, I like! =)
Hoppas ni får en trevlig dag =)

movietime...

Vi har precis avslutat vår lite enklare middag trots denna Trettondagsafton. Ikväll blir det filmkväll...

Hoppas att alla får en bra kväll =)

vänner...

Morgonen började med att jag försov mej lite...ända till halv elva *skäms på mej* Har sedan spenderat några timmar ute hos L och A i byn. Har hunnit kolla igenom deras Thailandsbilder, gud så jag längtar nu...men inte till ödlor, fladdermöss och andra otäcka djur. Vi har givetvis hunnit surra om livet också och annat smått och gott =) Mycket trevligt må jag säga =) Synd att alla nära vänner är så långt bort...flyttar man inte ifrån dom så flyttar dom ifrån en...

vecka 1...

Idag var planen att jag och R skulle göra ett försök till att stiga upp "tidigare". Det gick väl inte riktigt som vi tänkt oss. Hur kan man möjligen stiga upp när det är så gossigt och varmt under täcket? =)

När vi väl hade tagit oss upp traskade R iväg till skolan en sväng för att lämna tillbaka en av mina böcker och för att låna en åt sej själv medan jag tog mej ut på en liten promenad med Falcon. Nu har vi i alla fall precis kommit hem efter att ha varit in en sväng till stan för att vaccinera R mot svininfluensan. Tanken var att jag skulle stanna i stan eftersom att han inte var så sugen att haka på mej men glömmer man VISA-kortet är det liksom kört =)

Vi fick oss i alla fall en ny almanacka och ny pärm till detta årets räkningar. Vi var även och tittade på lite MP3 spelare, eftersom att vi sklle vilja ha med oss lite ljudböcker när vi åker till Thailand. Men vi får se om det blir något sådant köp. På vägen hem svängde vi förbi ICA Kvantum och handlade lite. En tidning och en liten godispåse fick följa med mej hem trots att det är måndag och allt =)

Nu ska jag drömma mej bort i 2010 år trender =)

planering...

Dagarna fortsätter att gå i efterforskningens tecken. Idag bokade jag hotell för övernattning på Arlanda mellan 16 och 17 januari. Tyvärr så fick vi inte tag på ett rum för två personer så vi fick väl säkert betala överpris, men då kan vi verkligen bre ut oss i sängarna =)

Jag tror att jag kommit på vart vi kommer att befinna oss största delen av tiden när vi är i Thailand och det är i Ao Nang/Railay Beach. Jag hittade en jättebra karta idag via webben som visar både hotell, sevärdheter, "färjetrafik" och lite annat smått och gott så det kändes som att ytterligare en bit föll på plats i min planering.

Och på tal om planering började jag skriva på en liten lista om vad jag (och R) ska ha med oss på vår resa. Men som vanligt tar man väl med sej alldeles för mycket, men det blir ju ändå några dagar som vi kommer att vara borta =) Fick även fram lite information om hur till exempel hur mycket det kostar att hyra en longtailbåt för en dag och lite annat...

Ville helst åka igår men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!!

bilsemester nästa?

Än har vi inte kommit iväg till Thailand men ändå "planerar" jag vår nästa resa. Skulle det falla sej som så att jag får ett fast jobb nu i vår är jag väldigt sugen på en bilsemester ner genom Norge och västkusten och upp genom mellansverige. E4:an Luleå-Stockholm är inget att se så en tur genom Sverige för att se det fantastiska landskapet vore helt fantastisk.

Narvik

Västkusten

Kom gärna med tips om sevärda platser!

nyårsdagen...

Gårdagen bjöd på en lång och härlig sovmorgon. Mitt dygn har totalvänt de senaste två veckorna, INTE bra!

Vi var även bjudna på 75-års kalas. Mamma och K hade bjudit upp K´s mamma för att fira sin födelsedag här. Så det blev trerätters igår med tillhörande drycker. Men vi låg lågt igår. Vi börjar bli en riktigt stor familj nu. K´s bror och familj flyttade hit upp under hösten, efter att ha bott i Åmål i flera år, men det är bara roligt =) Men det är trångt när "hela" familjen är samlad =) Skulle jag och R välja att anordna julafton hos oss någon gång i framtiden skulle vi vara hela 38 stycken. Med fastrar, mostrar och allt vad det nu heter skulle vi inte hamna långt ifrån hundrastrecket.

Vi hade det i alla fall trevligt igår, men kom hem i god tid kring tiosnåret. Tack än en gång mamma för en god middag!

nyårsmeny...

Nyårsmeny 2009/2010

Förrätt

Kammusslor med bacon och sparris

-----------------------

Huvudrätt

Älgstek med potatisgratäng

Efterrätt

After Eight tårta med grädde (kaffe med avec till R)

/Björken

PS. Maten serverades givetvis med noga utvalda alkoholhaltiga drycker =)

dukningen...

Aftonen till ära försökte jag göra lite finare dukning som gick i vitt och silver...

Porslinet heter Maria Vit. Under flera år fick jag dessa ständiga paket vid både jul och födelsedag men ack så glad jag är för det idag =)