efternamnsdiskussionen...

Så har efternamnsdiskussionen hettats upp något hos oss också efter många långa försök till övertalning...Personligen känns det inte riktigt helt okej att "ta över" någon annans efternamn när man gifter sig. Våra efternamn är inte direkt supervanliga så det är inte så att jag känner att jag MÅSTE ha "mitt" efternamn bara för att det är så speciellt. Har dock alltid sett mig själv som den som ska behålla sitt efternamn för att vårt efternamn ska överleva med tanke på att min familj är de enda som finns kvar med det...

Har försök bearbeta R under en lång tid och vi har redan kommit överens om att våra barn kommer att ta mitt efternamn men för mig skulle det kännas väldigt konstigt om inte jag och R heter samma sak eftersom äktenskapet är början på vårt liv och början till vår familj, så jag vill definitivt ha samma efternamn. R hävdar att hans efternamn gör honom till vad han är och att han förändras som person om han byter efternamn så vi får väl se vart vi hamnar...

Har försökt tänka i lite nya banor och kan nu tänka mig att ändra efternamn förutsatt att vi kan bygga vårt eget namn. Jag ha dessutom kommit på ett förträffligt namn där båda våra namn finns inkluderade. Jag skulle kunna bära "det" efternamnet med stolthet men vi skulle bli ensam om det namnet i hela Sverige vilket inte skulle kännas helt okej, men det tåls att tänkas på! Det kostar förvisso pengar att bilda ett helt nytt namn och det tar dessutom lite tid men som tur är har vi nästan fem månader kvar innan något eventuellt efternamnsbyte sker ;)
  

/Ulrika

Kommentarer
Postat av: sofie

haha jjag känner igen diskusssionen.. vad säger han om ditt påhittade namn? =)

2011-01-31 @ 20:19:57
URL: http://litendelavmig.se
Postat av: Anna

Åh nu blir jag nyfiken på vad han heter och vad du luskat ut för nytt efternamn :) Men nyfiken lär jag väl förbli?



Jag kommer aldrig byta bort Björk..det är ett kort och fint efternamn tycker jag :) Mika heter Björk. Vi övervägde inte ens att ta Jockes efternamn när hon föddes. Tanken är väl att Jocke ska byta till Björk, han har absolut inget behov av att föra hans vidare. Jag skulle aldrig kunna tänka mig byta till hans långa dessutom finska efternamn..inte heller ha dubbla..och jag tycker även som du att man ska ha samma efternamn om man ingår äktenskap..känns konstigt annars!

2011-01-31 @ 20:40:20
URL: http://cyberkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0