smarrig marängtårta med chokladtryffel...


Fick ett snabbt middagsbesök av min syster och hennes man idag som var på väg hemmåt efter en tripp söderöver. Blev en skaldjurspaj till middag och till efterrätt en marängtårta. Var inte direkt någon fröjd att titta på tårtan så därför har jag lånat en bild från nätet. Som ett litet tack för maten och som ett grattis i förskott fick jag mig en flaska gott som ska korkas så fort jag får möjlighet, måste bara dricka upp den flaka jag håller på med nu :)


Ingredienser
8 portioner

2 färdiga marängbottnar
150 g mjölkchoklad
4 1/4 dl vispgrädde
250 g frysta, tinade hallon eller,
5 dl färska
hallon
färska jordgubbar, hallon, körsbär, vinbär


Gör så här:

Mjölkchokladtryffel: Hacka chokladen fint och lägg i en bunke. Koka upp 1/4 av grädden och häll över chokladen, låt stå ca 5 minuter.
Vispa eller mixa chokladtryffeln slät. Låt stå kallt i 3-4 timmar. Stelnar lätt och kan därför med fördel tas fram efter 1-2 timmar för att hinna mjukna innan den ska bres över alternativt värmas snabbt eller späs ut med lite till grädde.
Hallongrädde: Vispa resten av grädden lätt. Blanda försiktigt ner hallonen i grädden. Då min lilla tårta misslyckades en aning föreslår jag att grädden vispas ordentligt eftersom hallonen innehåller vätska som gör grädden lösare i sin konsistens.
Häll eller bre ut chokladtryffeln i ett jämnt lager på ena marängbottnen. Fördela 2/3 av hallongrädden på chokladtryffeln. Lägg på den andra marängbottnen och fördela resten av hallongrädden i ett jämnt lager ovanpå.
Toppa tårtan med jordgubbar, hallon, körbär eller vinbär.


/U


Kommentarer
Postat av: Zalina - Mamma till Olivia

Precis, jag är nog en av dom som försöker betala med mina egna pengar! Alla fall sånt som möbler, prydnader osv. annars får det vänta för sånt lägger jag inte på vårt huslån!



Sen tycker jag att det är det även viktigt att bo in sig i sitt hem och känna efter innan man köper på sig en massa grejjer. Så man vet hur man vill ha det när man väl ska handla!! :)

2011-07-31 @ 11:30:18
URL: http://zaliina.blogg.se/
Postat av: Zalina - Mamma till Olivia

Ps, tårtan såg ju inte liiiiiiiite god ut :)

2011-07-31 @ 11:30:33
URL: http://zaliina.blogg.se/
Postat av: Anna

Ojoj vilken underbar syn :) måste nog provas!

2011-07-31 @ 20:18:12
URL: http://cyberkaka.blogspot.com
Postat av: Um Maymona

wow, det där ser otroligt gott ut!

2012-01-07 @ 18:56:00
URL: http://ikiwiberries.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0