psyco...



Igår gick jag och spontanklippte mig och passade då på att boka tid för infärgning inför hårförlängningen innan bröllopet. När jag kommer hem på fredag från min tjänsteresa har R lovat att boka in mig för spabehandlingar som belöning för att jag klarat av ännu en utmaning...


Sedan en tid tillbaka har man undersök mig grundligt då jag helt utan förvarning har tappat medvetandet under x antal tillfällen. Tidigare i veckan kom det sista provsvaret från läkaren och nu finns det svart på vitt att jag är helt frisk även om man nu kunnat dra slutsatsen att det är panikångestattacker som jag haft. Mitt liv har verkligen tagit en totalvändning och det känns helt befängt att jag skulle ha panikångest men tydligen är det helt NORMALT att känna så ;) 

När attackerna väl kommit har jag upplevt det som att jag håller på att och har till slut tappat medvetandet på grund av den stora påfrestningen. Eftersom att attackerna har kommit helt oväntat har jag under en lång tid inte vågat köra bil, sova, vara bland människor, vara själv, etc etc. Jag är och har varit så himla rädd för att det ska hända igen att jag inte vågar göra någonting och knappt fått luft i närheten av andra människor...

Som jag har tolkat mina egna symptomer har jag antagligen haft ångest sedan gymnasietiden. Men med flytt till en ny stad och genom att ha lämna vänner och familj kvar, fått nytt jobb, med bröllopsplanering och all prestationsångest inom samtliga områden känns det inte konstigt att kroppen till slut var tvungen att reagera på något sätt. Nu är det upp till mig att börja göra val här i livet och börja fokusera på mig själv och lämna allt, som jag ändå inte kan styra över, utanför så ska nog detta lösa sig :)

Imorgon ställs jag inför ännu en utmaning då jag åker på tjänsteresa fram tills på fredag men jag har stora förhoppningar om att det ska gå bra :)


/Ulrika


Infromation om panikångest:

Att ha paniksyndrom eller panikångest innebär att man får återkommande och oväntade panikattacker. Det kännetecknas av ett flertal kroppsliga symtom som åtföljs av en intensiv rädsla för att något katastrofalt ska inträffa till exempel att man ska tappa kontrollen, bli tokig eller få en hjärtattack. För att en attack ska kunna klassas som en panikattack ska minst fyra av nedanstående symptomer inträffa samtidigt:


hjärtklappning, svettningar, skakningar, andnöd, kvävningskänslor, bröstsmärtor, sväljsvårigheter, kväljningar eller problem med mag – tarmkanalen, diarré, yrsel eller kittlande känslor, känsla av kyla, rodnad eller värmevågor.

Paniksyndrom drabbar 2-3 procent av befolkningen någon gång i livet. En attack kan inträffa under olika förhållande och olika ofta men varar ofta mellan 15-30 minuter. Sjukdomen debuterar vanligen någon gång mellan sena tonåren och 35 år och drabbar kvinnor i dubbelt så hög grad som män (personligen tror jag dock att det är vanligare än såhär eftersom att det inte är alla som söker hjälp med problemet).


Kommentarer
Postat av: Anna

Starkt av dig att berätta! Inte många som vågar göra det och som du säger så förblir det då "dolt". Genom att berätta visar du hur stark du är som människa och du kommer fixa nästa utmaning galant! Styrkekram!!

2011-03-23 @ 21:26:14
URL: http://cyberkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0