i bakartagen...


Varje vecka skriver jag och maken en lista över vad vi ska äta under veckan. Vanligtvis tittar jag in på ICAs hemsida för att hämta inspiration efter lite roligare mat och denna vecka sprang jag på ett supergott recept på rågbröd. Har haft ett sånt sug på just mörkt, lite sötare bröd, sedan senaste tjänsteresan i februari och äntligen hittade jag ett mycket enkelt recept om än lite tidskrävande. Perfekt komplement till min frukost med fil och ägg denna måndag morgon :)


Supergott rågbröd med frukt och nötter

Ingredienser:

ca 1 kg frukt och nötter. t ex 250 g torkade aprikoser. 250 g russin. 1 påse hasselnötter (200 g) och 1 påse mandel (200 g) (för 2 bröd)
10 dl vetemjöl
8 dl rågmjöl
1 tsk kardemumma
2 tsk bikarbonat
2 tsk salt
2 dl mörk sirap
1 liter filmjölk

Gör såhär:

Sätt ugnen på 150°C.
Hacka nötter och frukt grovt. Blanda alla torra ingredienser. Blanda ner frukt och nötter. Häll i sirap och filmjölk och rör om väl. Fördela smeten i 2 smorda brödformar (för 2 bröd). Grädda bröden ca 2 timmar i nedre delen av ugnen. Stjälp upp bröden på galler och låt svalna under en handduk.


/U


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0