besök hos bm i vecka 29...


järnvärde: 121 hb
blodsocker: 3,5/5,6 glucos
blodtryck: 116/63
hjärtslag: 130 slag/minuten 
sf-mått: 27 cm


Kroppen:
Barnet och magen fortsätter att vä
xa och det kan kännas som om dina inre organ trängs undan. Fostrets sparkar kan ses utanpå magen. Att känna mycket sparkar är helt normalt. En del känner mindre än andra. Från livmodern ner mot ljumsken går det så kallade livmoderband. När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan du känna en smärta som strålar ut mot ljumsken och blygdläpparna. Efter förlossningen drar banden ihop sig och besvären går över. Kanske känner du av förvärkar? Ett bra sätt att slappna av och dämpa dem är att lägga dig i ett varmt bad. När du slappnar av avtar värkarna.

Barnet:
Nu börjar det verkligen likna en riktig liten bebis. Pojkar väger ofta lite mer än flickor. Barnet växer och frodas. Nu är det ungefär lika långt som en vanlig skollinjal, men olika barn är olika långa redan nu. Barnet har antagligen fortfarande inte lagt sig till rätta utan ligger ibland med huvudet nedåt och ibland med huvudet uppåt eller åt sidan. Vikt 1 400 gram.

Egna reflektioner:
Dagens barnmorskebesök gick strålande. Hann med en glukosbelastning som visade på finfina värden även om det var bland det vidrigaste jag druckit. Att jag dessutom satt där på tom mage gjorde inte saken bättre. Övriga värden var också riktigt fin fina och barnmorskan påtalar gång efter gång hur bra jag ser ut att må, vilket jag också gör. Tänk om livet alltid vore perfekt. Skulle förvisso inte uppskatta de små sakerna lika mycket men känslan över att vara lycklig och att må bra slår sällan något annat.

I övrigt fortsäter jag ock cyklar till och från jobbet. Känner mig riktigt duktig i motionssammanhang då jag trots att jag är gravid håller igång mycket mycket mer än vad många andra gör *stolt* Känner dock hur magen liksom exploderar periodvis så vi får se hur länge jag kan röra mig på sättet jag gör nu. Sf-måttet låg ju dessutom i linje så så fasligt stort är jag inte även om jag känner mig tung och aningens otymplig ibland :)


/U

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0