vecka 26...


Kroppen:
Hela kroppen påverkas av graviditeten. Därför är det viktigt för kroppen att vara i god kondition. Motion ökar konditionen och välbefinnandet. Om du är van vid att jogga, simma eller gymnastisera kan du fortsätta med det i samma utsträckning som förut men undvik gärna hård träning och tyngre sporter. Om du inte motionerar regelbundet kan du ta dagliga promenader eller cykelturer. Eller kanske simma någon gång i veckan. Du känner oftast själv vilket tempo som är bra för dig. Det finns även olika gymnastikgrupper för gravida. Hör med din barnmorska!

Barnet:
Barnet kan höra ljud och ljudnivån inne i magen som kan nå upp till mer än 80 decibel. Det är ungefär lika livligt som en stökig stadsmiljö. Barnet lyssnar på ljuden i mammans kropp, magen som kurrar, nysningar och annat som händer. Det lyssnar även på mammans och omgivningens röster. Vikt 900 gram.

Egna reflektioner:
Så börjar vecka 26 lida mot sitt slut och imorgon går vi in i vecka 27 och vad kan jag säga? Det börjar bli småtungt nu och jag känner av ryggen lite då och då. Ska försöka få till ett vettig magbild att lägga ut här framöver även om man inte känner sig direkt entusiastisk att posa framför kameran i detta tillstånd. Känns verkligen som att bebis växt jättemycket denna vecka. Det verkar komma i stötar då och då och då känns det som att man håller på att explodera, men än är det +-14 veckor kvar ;)

Är i alla fall en ren befrielse att kunna jobba på som förr igen och hoppas verkligen att de sista sju veckorna på jobbet ska bli så bra som möjligt. Mår så himla bra just nu och folk i min omgivning påpekar det hela tiden att jag är så mycket piggare numer. Att dessutom slippa den irritation som jag gått och burit på i sisådär ett år är som bortflugen är som pricken över i:t.  Jag tror helt enkelt att kulmen blev nådd att det liksom bara övergått till likgiltighet, så sköööönt! :D


/U


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0