utvecklingssprång 2...

 
Det var en trött mamma och en trött pappa som startade dagen denna tisdag tidigt tidigt. Efter några lite annorlunda dagar misstänker vi att damen i huset är i fas ett till nästa förändringsperiod som infaller vid omkring 8 veckor. Känns lättare att hantera klängigheten och sömnbristen när man vet att det beror på att fröken håller på att utvecklas. Sist tog det några dagar innan hon var sig själv igen men vi får väl se vad som händer denna gång. Om man lärt sig något under de första sju veckorna så är det att aldrig hoppas för mycket på det ena eller det tredje, för att inte tala om att bli lyrisk när flera timmars sammanhängand sömn händer fler än en dag på raken ;)
 
I förändringsperioden som infaller vid omkring 8 veckor börjar bebisen kunna känna igen enkla mönster i sin omvärld. Barnet upptäcker sina händer och fötter och kan fascineras av hur ljuset kastar sina skuggor på väggen. Det kan ägna lång tid åt att studera mönstret på ett tyg. Det är mycket nytt att vänja sig vid och då behövs en trygg och välkänd omgivning. ”Mammighetsperioden” kan den här gången vara från några dagar upp till två veckor. Barnet blir krävande. Skrikande är det bästa sättet att visa hur jobbiga de stora förändringarna är. Känsliga barn gråter mer än tidigare. De flesta lugnar sig om de får vara nära mamma och pappa. Andra språnget är en milstolpe i utvecklingen. Efter det vet föräldrarna vilka färger, smaker, lukter och ljud deras barn tycker bra eller illa om.
 
Har precis fått i mig lite mat efter en del bökande under natten och morgonen. Ska försöka passa på att krypa ner under täcket och förhoppningsvis få mig några minuters sömn. Wish me good luck
 
 
/U

Kommentarer
Postat av: Zandra

Hej! Hur mår ni? Hur går dagarna för er?
Förlåt för mitt sena svar, är helt värdelös när det kommer till bloggen nuförtiden... :-)

Jag känner som du att jag inte heller är nån hemma människa och kan också sakna jobbet lite, men dagarna går ju utav bara farten och visst njuter man såklart av henne. Vi kommer säker komma in i det mer och mer.
Tycker att det har gått väldigt fort allt, att dem snart är 2 månader känns konstigt hehe.

Har haft en kinkig tjej dem sista dagarna och har misstänkt att det kan vara nån ny fas och nog är det de när jag läser det du skrivit :-)
Hoppas ni får en fin helg!
Kram

Svar: Det knallar på för fullt här och vågar mig ut mer och mer = en helt annan vardag = en mer tillfredställd fru/mamma/matte :D. Är fortfarande småpirrig när jag tar mig iväg men det är så himla skönt med alla miljöombyten jag får nu om dagarna jämfört med bara för någon vecka sedan, då var det bara snabba promenader som gällde då jag var orolig för att hon skulle vakna, vilket hon också gör, när vagnen stannar ;)
På tal om faser tycker jag att det är mycket enklare att hantera de extra kritiska stunderna då man vet vad det antagligen beror på när det blir extra mycket :)

Hoppas att ni har det bra och får ett trevligt åttaveckorsjubileum :)
Ulrika

2012-10-04 @ 10:48:00
URL: http://lilalallas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0